Jun 8, 2011

advise mak & abah untuk anak2 nye

annyounghaseyo guys !! thanx guys pada yang sudi membaca .. sesiapa yang tak nak bace tak payah nak bace ok .. malam tadi dok aku gosok gigi , aku teringat pulak kata2 abah kat aku .. abah cakap sebelum nak tidur gosok gg .. dari kecik samapi aku besar , abah asyik cakap benda yang sama dan aku dah lali dengan pesanan abah tuu .. kadang2 kalau abah cakap lagi benda yang sama , aku meshty cakap balik 'abah nie asyik cakap benda yang sama .. akak tau larh .. abah cakap "yelah , abah cakap jeq , nanti dah tua gigi tak de baru tau .. hahahaha .. aku senyum jeq .. bukan dekat aku jeq abah cakap , dekat semua anak2 nye ..

pesanan abah :

- solat 5 waktu

- gosok gigi sebelum tidur

- jangan picit jerawat dekat muka

- jangan usik2 muka pakai kuku nanti berbekas

- belajar ikut masa

- jangan membazir sebab membazir amalan syaitan

- aku n adik selalu cakap , " abah,susah lah soalan periksa nie .. abah akan jawab " tak de yang senang dekat dunia ni .. otak kita semua sama tapi cuma orang tu yang kena pandai gunakan otak .. kenapa org lain boleh buat , kita tak boleh .. aku and adik2 dah faham sangat yang abah akan cakap macamtu .. kitaorg pon dah naik hafal

- jangan malas

- jage diri dan kelakuan

- jangan pakai baju pendek2 n ketat2

- kalau esok sekolah , abah meshty tak bagi tidur lambat .. tapi skrg aku dah besar , so abah dah x halang aku tydo lmbat .. adik2 aku yang sekolah jeq yang tydo awal ..

- tidur baca doa

- jangan boros


pesanan mak pulak :

- solat 5 waktu

- jaga adab dan perlakuan

- jaga maruah keluarga

- berjimat

- jangan bawa kereta laju2

- kalau nak jadi kaunseling yang berjaya , pelajari juga kaunseling islam ..

No comments:

Post a Comment